jul på de sociale medier

Er du klar til jul på de sociale medier?

Henning Nielsen 25. oktober 2016 Woocommerce Vær' den første til at kommentere

De sociale medier er et fantastisk værktøj for dig, der har en webshop. Du kan bruge medier som Facebook, Twitter og Instagram til at øge dit salg og tiltrække flere kunder til din shop, men en anden fordel er, at du lettere kan have en tæt og mere personlig kommunikation mellem dig og dine kunder.

Facebook Remarketing kan bruges til at fange kunder, der har handlet hos dig før

Der er flere undersøgelser, der peger på, at de kunder man får i julehandelen, ikke har den samme værdi set over længere tid. Det er derfor vigtigt at få fat i de kunder, som tidligere har handlet hos dig, da der er større chance for, at disse kunder handler for større beløb og af flere omgange.

Med Facebook Remarketing, kan du ramme disse kunder og derved øge muligheden for, at de vender tilbage til din shop og laver endnu en handel. Remarketing bruger cookies til at vise annoncer, der er målrettet de kunder, der har besøgt din shop eller kunder, der tidligere har set på et specifikt produkt. Annoncen vil så blive vist på deres Facebook væg.

facebook-remarketing-annonce
Her ser du et eksempel på en Remarketing annonce fra min egen Facebook væg. Læg mærke til, at der stå ”sponsoreret” i toppen.

 

Med en Remarketing annonce kan du ramme kunder, der har:

  • Handlet hos dig før
  • Tilmeldt sig dit nyhedsbrev
  • Besøgt din shop inden for et specifikt tidsrum
  • Set på et specifik produkt

Denne strategi hjælper dig med at få kunder, der i for vejen kender din shop, til at komme tilbage på siden for at lave et nyt køb. Med andre ord: Facebook Remarketing er med til at skaffe faste og loyale kunder!

Et eksempel kunne være, at du målretter en annonce til eksisterende kunder med dine nyligt oprettede juleprodukter og opfordrer dem til at vende tilbage til din shop for at se, hvilke spændende nyheder, du kan tilbyde.

Det kunne også være et helt specifikt produkt eller produktkategori, der passer specielt godt til julehandelen, du ønsker at fremhæve i en annonce til en bestemt region, eller noget helt andet. Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænserne!

Du kan læse meget mere om, hvordan du kan bruge Facebook Remarketing i en post fra WooCommerce her.

Tag et billede af en ordre, et produkt eller en kunde og del det på Instagram

Det er vigtigt for dine kunder, at de kan føle en personlig ægthed, specielt her i julemånederne. Langt de fleste køb i denne periode, er gaver til andre og det er derfor ekstra vigtigt for kunden at føle sig sikker på, at du leverer det, du lover. Det gælder selvfølgelig både, at produktet lever op til forventningerne men også, at du er i stand til at levere til tiden.

Der er flere måder, hvorpå du kan fremhæve denne ægthed. Instagram er klart en af de bedste steder, hvor du let kan gøre lige netop dette. Det skyldes blandt andet, at cirka halvdelen af alle Instagram brugere følger et brand eller en webshop, så der er stor sandsynlighen for, at du vil kunne ramme mulige kunder via denne platform.

instagram-likes
53% af alle Instagram brugere siger, at de følger mindst et brand eller webshop

 

Kunder, der har behov for ægtheden, vil med stor sandsynlighed have let til denne følelse, hvis de ser gode billeder fra dig, og med lidt held, vil det ende ud i en handel i din shop. Du kunne dele billeder så som:

  • Dine produkter, når de er klar til afsendelse eller vis dem under produktion - sælger du tøj, kunne være et billede af det stof, der senere bliver til et par flotte bukser
  • Kunde ordrer der er pakkede og klar til afsendelse
  • Billeder fra din kunder det kan være situationer, hvor de bruger dine produkter
  • Stemnings billeder af dine kunder og butikken, hvis du har en fysisk butik

Sørg for, at de billeder du deler, er så autentiske som muligt, og vil du gå skridtet videre, kan du også vælge at tilføje dem til dine produkter og på den måde skabe en samhørighed. Der findes et plugin til WooCommerce, der kan hjælpe dig med at dele dine produkter til Instagram via et hashtag. Se mere her.

Hjælp og sælg via Twitter

Mange bruger Twitter til at snakke om, hvilke produkter de er på udkig efter, eller hvilke problemer eller spørgsmål, de har i forbindelse med et produkt eller en side. Det kan også være, at de efterlyser anbefalinger i forhold til et område eller produkt, så ved at bruge lidt tid hver dag på at tjekke hashtags eller søge resultater, kan du deltage og om muligt hjælpe i den snak/debat, der foregår.

Overvej:

  • Søg efter ord eller vendinger, der er relaterede til de produkter, du sælger, tweet så til dem, der søger efter ting du sælger. Det kunne være "er der nogen der ved hvor jeg kan købe skrædder syede bukser?"
  • Hold øje med relevante hashtags og deltag i samtalen, hvor det virker passende og du kan bidrage konstruktivt - Lad være med at spamme links og selvpromover dig. Det er der ingen, der bryder sig om!
  • Hold øje med dit eget firma navn, og svar på spørgsmål og kommentarer, hvad enten de er positive eller negative, og gør det samtidig klart, at du står til rådighed, hvis der skulle være brug for hjælp

Tricket er her at finde en balance mellem at være hjælpsom og at være invasiv / selvpromoverende, kun at svare på åbne spørgsmål eller kom med et simpelt forslag. Undgå at spamme urelaterede hashtags med links til din shop, det vil kun virke negativt.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *